ARTICOLE

Exonia Iasi
4
feb.

Interviu cu Tiberiu Stoian, speaker la Conferinta Afaceri.ro Iasi 2016

Cum ati pornit aceasta afacere?
Cum v-a venit ideea?
Cum ati ales acest domeniu?
In anul 2000, anul absolvirii Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor in cadrul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, am identificat o nisa care la acel moment promitea mult, a produselor si serviciilor IT&C si am deschis in Iasi primul magazin de echipamente IT sub marca ArtisDesign. In urmatorii trei ani, reteaua de magazine ajunsese la noua unitati si genera un consum de aproximativ 25.000 bucati de sacose personalizate lunar, sacose pe care le ofeream gratuit clientilor. Ne doream ca aceste sacose personalizate cu logo-ul companiei sa fie calitative, adica imprimate bine, rezistente si, daca se poate, sa aiba si un pret rezonabil. Receptionarea in repetate randuri de sacose ce prezentau multiple defecte, furnizate de diversi producatori romani si comunicarea greoaie cu reprezentantii acestora, ne-a determinat sa importam sacosele de care aveam nevoie din Turcia. La receptie, surpriza a fost placuta: calitatea era foarte buna, iar pretul competitiv. Termenul de livrare insa, nu era insa deloc impresionant si implica relativ multe formalitati in vama, etc. Acest moment a reprezentat identificarea unei oportunitati.

Cat a durat pana cand ideea a devenit afacere?
Care a fost investitia initiala?
Care au fost sursele de finantare?
Am avut viziunea deschiderii unei Fabrici De Ambalaje in Romania care sa ofere clientilor ambalaje de cea mai buna calitate, la un pret corect si intr-un timp cat mai scurt, mizand pe o comunicare eficienta cu clientii si pe centrarea pe nevoile acestora. Aceasta viziune a devenit misiune si s-a materializat prin fondarea in 2003 a companiei Reklama Shop Packaging S.A., primul furnizor capabil sa ofere beneficiarilor ambalaje complexe care nu puteau fi fabricate in Romania. Era o nisa destul de ingusta, dar in care noi am investit resurse pentru a o dezvolta. Din 2003, compania Reklama Shop Packaging, actualmente Exonia Holding S.A., a inceput importurile masive de ambalaje imprimate la un nivel calitativ net superior, in special din Turcia, Grecia si Italia. Din ratiuni legate de reducerea timpilor de livrare si a costurilor am trecut la al doilea nivel din proiectul nostru, ideea unei fabrici proprii in care sa putem controla intregul flux productiv de la receptionarea materiei prime (granule de polietilena, filme de polipropilena, etc), pana la imprimare si confectie sub forma de pungi, sacose, plicuri pentru curierat si multe alte ambalaje.
Initial am inceput productia de medii de printare, in special folie din polietilena si confectionarea de pungi sau sacose din acelasi material. Ulterior, gama de produse s-a diversificat mult si ne-am concentrat atentia si pe ambalaje cu proprietati speciale care confera produselor ambalate calitati foarte apreciate de producatori, in special o protectie mai buna, extinderea termenului de valabilitate etc.
Un alt eveniment important pentru consolidarea Exonia pe piata ambalajelor a avut loc in 2010 prin achizitia companiei Foly Plast, unul dintre producatorii recunoscuti regional pentru calitatea sacilor de polietilena fabricati. Tot in 2010, Exonia a achizitionat si parcul de utilaje al companiei Moldo Plast, combinat de mase plastice cu o veche traditie in productia unei game extrem de mari de repere din plastic. Toate aceste investitii au condus la urmatorul eveniment important din istoria companiei, si anume rebrandingul acesteia. Personal, m-am implicat foarte mult in acest proiect la care am lucrat cu specialisti in domeniul brandingului si pozitionarii. Am studiat atent ideea modificarii denumirii companiei si a logo-ului acesteia, astfel incat sa transmita cat mai corect mesajul care doream sa ajunga la beneficiari. Astfel a aparut Fabrica De Ambalaje Exonia si sloganul nostru: “ambalaje remarcabile”, ambele marci inregistrate ale companiei Exonia Holding S.A.
Aceasta dezvoltare pe orizontala a companiei a condus inevitabil si la extinderea echipei Exonia. Daca la debutul activitatii, in 2003, compania opera importurile si distributia cu o echipa formata din numai sapte angajati, patru dintre ei specialisti in vanzari, iar trei pe partea de administrativ, astazi, echipa Fabricii de Ambalaje Exonia este formata din 75 de persoane pozitionate in departamente distincte de productie, design, vanzari, marketing, financiar si logistica. Pe scurt, schematic, acestea sunt etapele importante ale existentei Fabricii De Ambalaje Exonia Holding S.A.

Cat de grea este supravietuirea intr-o astfel de piata?
Noi ne-am propus sa facem chiar performata, nu numai sa “supravietuim”.
Nu este chiar usor, mai ales cand faci productie. Insa, probleme tehnice sunt depasite constant de alte categorii de obstacole. De exemplu, ne confruntam cu probleme in incasarea contravalorii marfurilor livrate beneficiarilor, probleme care nu de putine ori se acutizeaza pana la intrarea in insolventa a clientilor si respectiv reducerea drastica a oricarei sanse reale de recuperare a prejudiciului. In plus, consider ca si legislatia este in continuare un obstacol in calea dezvoltarii intrucat, in cazul neincasarii contravalorii marfurilor, presupune obligativitatea platii tuturor taxelor aferente respectivei tranzactii. Altfel spus, in caz de esec al unei tranzactii, statul o considera un succes impozitabil. Mai mult, in cazul obtinerii in instanta a uneor decizii clare, care demonstreaza rea credinta unui client care se sustrage de la plata debitelor restante prin frauda in utilizarea de instrumente de plata CEC/BO fara acoperire, tot statul intervine si decide “neinceperea urmaririi penale”. Astfel, se prolifereaza frauda si se incurajeaja faptuitorii. In rest, toate bune.

Care este profitul pe care il aveti?
In 2014, am depasit 3,85 milioane euro in crestere cu aproximativ 13% comparativ cu 2012, datorita si noilor investiti in fabrica, care au dus la cresterea productivitatii. Vom finaliza 2015, cu o crestere moderata de aproximativ 15-17% fata de anul anterior, pana spre 4,45 milioane euro pe cele doua entitati ale grupului, divizia de productie Exonia Production SRL si divizia de distributie Exonia Holding S.A.
Marja medie a profitului de aprox. 8% nu este una impresionanta, insa, raportata la volume mari de productie, devine motivanta pentru o investitie in acest domeniu. Altfel spus, in domeniul ambalajelor, profitul nu vine din adaosuri consistente ci din tiraje impresionante. Suntem interesati de o crestere sustenabila si bine fundamentata, pe termen lung.

Dupa cat timp ati obtinut primii bani din acest business?
Initial banii au venit relativ repede, dupa aprox. 3-4 luni de la debutul activitatii. Au venit relativ repede, nu prea multi si au plecat la fel de repede, intrucat am considerat ca un stoc mare si diversificat de ambalaj reprezinta un factor de succes. Nu am gresit, acesta fiind de multe ori criteriul dupa care eram alesi de clienti in defavoarea unor furnzori mai vechi, dar care se bazau exclusiv pe productia la comanda ferma.

V-a fost greu sau usor sa obtineti un credit bancar?
Initial am mers pe o solutie de autofinantare, investind in aceasta afacere resursele financiare acumulate in cadrul companiei care a reprezentat prima mea experienta antreprenoriala, Artis Design (fornizor de solutii hardware IT, business partener LENOVO, HewlettPackard si Konica Minolta).
In ultima perioada, datorita indicatorilor financiari ai companiei, accesul la finantare este unul facil si mai ales ieftin. Productia de ambalaje este o activitate care necesita investitii relativ mari inca de la infiintare. In plus, pe parcurs, pentru a putea aborda cat mai multe categorii de ambalaje, sunt necesare investitii in alte si alte masini si utilaje care fac anumite operatiuni specifice. Chiar in toamna acestui an am achizitionat unul dintre cele mai performate echipamente de fabricatie a pungilor din polietilena, inclusiv a celor cu clapeta autoadeziva destinate ambalarii camasilor dar si de fabricare a plicurilor pentru curierat. Acestea sunt investitii curente.

Cat timp pe zi alocati afacerii?
Programul meu zilnic incepe la ora 09.00 dimineata, cand ajung la birou, dupa ce in prealabil imi duc fetita cea mare la gradinita. Ziua imi este impartita intre intalniri si sedinte de business, intrerupte cel putin o data pe saptamana de un pranz in afara biroului, si se incheie la ora 17.30. De cele mai multe ori, timpul liber de dupa programul de lucru este alocat activitatilor alaturi de familie si sportului. La Exonia ne place sa utilizam sintagma “work hard, play hard”, adica facem treaba, dar respectam si timpul liber. Mai ales in perioada de iarna, am o pasiune pentru schi, pe care il practic frecvent atat in Romania, in special in Poiana Brasov cat si in Austria, iar vara mai practic unele sporturi pe apa, precum schiul nautic. Deasemenea, calatores des, in interes de serviciu si cu familia, si ne staduim sa investestin o mare parte din bugetul familiei in amintiri memorabile.

Unde va vedeti peste 5 ani?
Eu personal ma vad in aceeasi pozitie de „carmaci” la timona Fabricii de Ambalaje Exonia. Am investit multe resurse si multa pasiune in acest business, motiv pentru care vreau sa ma implic in continuare.
Intern lucram la finalizarea strategiei pentru urmatorii ani. Drumul este unul foarte simplu. In primul rand ne dorim sa continuam povestea de succes, a celor 10 ani de crestere consecutiva. Apoi dorim sa continuam implementarea la Exonia a anumitor procese in companie necesare cresterii eficientei, vom recruta noi persoane in arii strategice pentru business. Visez la un numar magic pe care am convingerea ca il vom atinge in urmatorii 3 ani. Ne-am propus ca Fabrica de Ambalaje Exonia sa devina numarul 1 in piata ambalajelor destinate produselor alimentare complexe si sa fim recunoscuti ca atare de catre consummatori.

Care sunt perspectivele acestui business? Cum il vedeti peste cativa ani?
Domeniul ambalajelor personalizate este si va fi si in viitor unul cu potential relativ mare de crestere. Pentru a performa in acest sector pe termen mediu si lung, sunt necesare cateva elemente esentiale. Din punctul meu de vedere, provocarea in acest domeniu o reprezinta inovatia. Aceasta se traduce intr-un mod de gandire prin care se dezvolta solutii noi de ambalare, utile pentru consumatori finali si care aduc, in acelasi timp, valoare adaugata business-ului ambalatorului, clientul nostru. Inovatia este necesara, datorita faptului proiectele aferente fiecarui beneficiar sunt complexe si adaptate la multitudinea de produse ce urmeaza a fi ambalate si la particularitatile acestora. Fiecare nou proiect aferent unui ambalaj reprezinta un unicat. Inca din faza de proiectare, tinem cont de tipul produsului de ambalat (alimentar / nealimentar), riscurile la care este supus produsul ambalat (decongelare accidentala, pierderea aromei, etc) dar si de publicul tinta caruia ii este adresat. Pentru fiecare particularitate, oferim un anumit tip de ambalaj care reprezinta solutia optima. De exemplu, pentru produse aromatice oferim un ambalaj multistrat special care blocheaza schimbul de gaze cu exteriorul si care pastreaza aroma pentru o perioada foarte indelungata de timp (ex: ambalajul pentru cafea).
Al doilea element important continuarea investitiilor, intrucat, la productia ambalajelor complexe sunt utilizate echipamemente tehnologice specifice, extrem de scumpe. Exemplul cel mai elocvent este o masina de imprimat flexografica noua de performata medie, necesita o investitie de peste 1 milion euro. Suntem convinsi ca antreprenorii constientizeaza tot mai mult importanta unui ambalaj calitativ, creativ si functional. Ne asteptam la o reorientare a clientilor catre profesionistii din industria ambalajelor pentru a beneficia de cele mai performante si calitative solutii de ambalare.
In aceste conditii Exonia devine probabil cea mai ofertanta solutie de pe piata. In concluzie, consider ca avem deja asigurat fundamentul pentru a dezvolta portofoliu si implicit profitabilitatea Fabricii de Ambalaje EXONIA pe termen lung.

Ce studii aveti?
In anul 2000, am absolvit studiile Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor in cadrul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, cu o dubla specialzizare: Comert Marketing si Turism Servicii iar ulterior in 2004 am finalizat un program de Master in domeniul Managementului financiar al intreprinderii, in cadrul Univ. Aurel Vlaicu din Arad.

Ce parere au avut apropiatii/parintii atunci cand ati pornit afacerea?
Care este modelul anterprenorial pe care il aveti? Din Romania sau din strainatate.
Care au fost cele mai bune sfaturi pe care le-ati primit atunci cand ati infiintat afacerea si de la cine?
Prima afacere am inceput-o pe bancile scolii, adica in perioada studentiei. Primul „sediu” al companiei Artis Design a fost camera Nr.68 din Caminul studentesc C1, Campus Copou, Iasi.
Avand in vedere ca nu imi finalizasem inca studiile, parintii nu m-au incurajat sa perseverez in dezvoltarea mici mele initiative antreprenoriale, de frica evidenta ca, fiind absorbit de problemele inerente ce ar putea apare, as putea sa imi neglijez indatoririle universitare. Chiar am avut repetate discutii cu parintii, ocazie cu care opiniile erau divergente total: a mea ca trebuie sa continui sa ma implic in acea mica afacere, a lor ca trebiue sa imi canalizez toate resursele intelectuale catre studiu in vederea absolvirii studiilor universitare si eventual ulterior sa „imi incerc norocul”. Este de mentionat si faptul ca, parintii mei au fost profesori in invatamantul preuniversitar, cu multa experienta la catedra dar fara nici o legatura cu lumea afacerilor. Pe scurt, la momentul respectiv, nu am tinut cont de opinia lor si nu regret.
Prietenii mei vedeau tentativa mea de a initia un mic business cu mare scepticism, iar glumele cu garajele in care se nasc corporatii erau la ordinea zilei. Nu m-au descurajat si nici nu ma puteam supara pe ei: doar erau prieteneii mei. Insa, m-au ambitionat sa demonstrez ca se poate.

Care a fost momentul cel mai dificil?
Primii trei ani au fost relativ dificili in special datorita faptului ca EXONIA nu reprezenta un nume de referinta in industria de ambalaje, nu avea capacitatea tehnica de a oferi ambalaje complexe si nici nu detinea un portofoliu impresionant de clienti care sa poata oferi referinte.
Astazi insa, misiunea noastra este de a oferi clientilor solutii de ambalare profesioniste, la standardele inalte, la un pret corect si intr-un timp cat mai scurt, mizand pe o comunicare eficienta cu beneficiarii si pe centrarea pe nevoile acestora. Pe scurt, ne plac provocarile, si, mai mult, ne plac provocarile pe care alti furnizori nu le pot accepta. Fie ca vorbim despre a dezvolta un ambalaj inovativ multistrat pentru ambalarea in atmosfera modificata a cafelei, sau despre o folie film laminata pentru ambalare automata cu gaze inerte a croissantelor de patiserie sau despre o sacosa care permite transportarea cutiilor de pizza, sau a sticlelor de vin, toate comenzile pe care le onoram sunt speciale. Doza de „special” vine din combinatia uneori unica de materiale utilizate pentru atingerea unui obiectiv bine stabilit (de exemplu prelungirea duratei de valabilitate a produsului ambalat sau rezistenta la grasimi) sau din grafica inedita (numarul mare de culori, efecte speciale) sau din confectie (este cazul ambalajelor tip flow-pack, sau a pungilor cu clapeta adeziva de securitate). Chiar si ambalajele aparent simple, implica o foarte mare doza de creativitate, proiectare si analiza tehnica. Inovatia este necesara datorita faptului ca proiectele aferente fiecarui tip de produs sunt complexe si adaptate la multitudinea de particularitati ale acestora. Fiecare nou proiect aferent unui ambalaj este unic.
Ne mandrim ca furnizam ambalaje remarcabile unor companii renumite la nivel national, european si chiar mondial: Tymbark (folii imprimate in policromie destinate campaniilor de marketing), URBB Tuborg (folie termocontractibila speciala destinata ambalarii box-urilor de doze de bere), Ferroli (sacose personalizate), Albrau (etichetele PET-urilor de bere distribuite in lantul de hipermarket-uri Lidl), Dedeman (sacose personalizate), Fiterman Pharma (ambalaje pentru medicamente), cele mai cunoscute lanturi farmaceutice din Romania (sacose personalizate pentru farmacii), C&A (sacose personalizate), Asil Group (folii film multistrat pentru ambalare servetele umede), cele mai importante magazine online de fashion retail din tara (pungi cu clapeta adeziva) si multi altii.
Avem un portofoliu de aproximativ 3.200 de beneficiari din Romania, Republica Moldova, Spania, Italia, Germania, Marea Britanie si alte cateva tari din vestul Europei. Ambalajele produse de Fabrica De Ambalaje Exonia ajung si peste granite din cel putin 3 motive: in primul rand, unii dintre clientii nostri din Romania produc si ambaleaza marfuri pentru export si aici ne putem lauda ca ambalajele Exonia ajung chiar si in supermarket-urile germane, in magazine de convenienta din Marea Britanie sau in lantul de magazine IKEA din toata lumea. In al doilea rand, colaboram cu succes cu antreprenorii romani care au initiat business-uri in afara tarii si le furnizam ambalajele necesare fie ca vorbim de pungi pentru panificatie, sacose personalizate sau ambalaje industriale. Nu in ultimul rand, colaboram direct cu antreprenori din Vestul Europei carora le furnizam solutii de ambalare profesioniste la preturi extrem de competitive.

Cati oameni lucreaza alaturi de dumneavoastra?
Cati clienti aveti, in medie, pe zi?
Initial, in anul 2003 operam importurile si distributia cu o echipa de numai 7 angajati, 4 dintre ei specialisti in vanzari iar 3 se ocupau de problemele administrative. Deserveam la momentul respectiv un numar mic de clienti, in special firme de distributie, care faceau revanzarea ambalajelor importate de noi catre centre comerciale engross dar si aproximativ 130 de clienti carora le furnizam ambalaje personalizate, functie de necesarul si specificul lor.
Astazi, echipa Fabricii de Ambalaje EXONIA este formata din 75 de persoane care lucreaza in departamente distincte de productie, design, vanzari, marketing, financiar si logistica. Suntem mandrii ca reusim sa producem ambalaje complexe cu proprietati speciale (ex: ambalaje pentru produse congelate, pentru produse aromatice, etc) pentru un portofoliu de aprox. 3200 de beneficiari din Romania dar si din Republica Moldova, Spania, Italia, Germania si alte cateva tari din vestul europei. Din pacate, momentan, exportul reprezinta numai aprox. 9% din capacitatea de productie a fabricii, insa, avem ca si obiectiv pentru 2016, cresterea acestui procent pana la minim 15%.
In fabrica EXONIA din Iasi, producem lunar aprox. 130 tone de ambalaje din polietilena sau hartie insa, suplimentam cu importuri de aprox. 60 tone lunar. Poate aceste volume globale nu sunt foarte reprezentative, insa se traduc intr-un numar de peste 37 milioane de pungi lunar, pentru ambalarea produselor alimentare dar si industriale: textile, materiale de constructii, etc.

Care sunt greselile pe care le-ati facut la inceput si cum ati remediat situatia?
Care au fost cele mai dificile momente cu care v-ati confruntat de cand ati inceput afacerea?
Nu prea imi face placere sa imi amintesc momentele neplacute, insa, este important sa tragem concluzii astfel incat sa evitam pe viitor situatii similare. Nu au fost multe, insa un exemplu ar fi faptul ca am acordat prea multa incredere unei persoane pe care o cunoscusem cu mult timp in urma, in timpul facultatii. Glumesc cand spun ca, fiecare apeleaza la Divinitate dintr-un motiv anume. Eu m-am rugat la Dumnezeu sa ma fereasca de dusmani si, brusc, mi-au disparut doi prieteni! Revenind la lucruri serioase, consider ca un control strict al fluxurilor unei afaceri este esential, astfel incat, sa se poata lua din timp deciziile esentiale.

Cum caracterizati piata in care activati si ce credeti ca ar trebui imbunatatit la nivel de piata in Romania?
Piata globala a ambalajelor flexibile pentru alimente va atinge pragul de 800 de miliarde unitati in 2018, pe masura ce consumatorii isi vor indrepta preferintele catre produse inovatoare precum pungile din plastic in locul ambalajelor traditionale din sticla, hartie sau metal.
Potrivit unui nou studiu realizat de Canadean, se estimeaza ca in 2018 vor fi folosite nu mai putin de 786,1 miliarde de ambalaje flexibile in retailul alimentar, la nivel global. Ambalajele flexibile isi vor extinde astfel cota de piata si mai mult, ajungand la 53,1% in urmatorii trei ani. In timp ce ambalajele din sticla, metal si hartie se demodeaza, cele inovative, flexibile, precum pungile din plastic cu mai multe straturi, devin tot mai populare. Astfel, cererea globala pentru astfel de produse pe piata alimentara va creste cu 2,49 miliarde de unitati intre 2014 si 2017 – o crestere de 14,9% in segmentul ambalajelor de acest tip, conform Canadean. Pe de alta parte, metalul va inregistra cea mai lenta crestere pe aceasta piata, cu o rata anuala compusa de crestere (CAGR) de 2,5% intre 2013 si 2018.
Pungile din plastic sunt deopotriva ambalaje usoare si durabile, ceea ce inseamna ca pot fi depozitate mult mai usor in bucatarie, sunt mai putin predispuse la distrugere si mult mai usor de transportat. Ele reprezinta, de asemenea, o solutie la indemana pentru consumatorii fara prea mult timp la dispozitie, produsele instant si snacks-urile avand astfel de ambalaje. Ambalajele ce pot fi folosite in cuptoarele cu microunde, spre exemplu, sunt pe punctul de a inlocui ambalajele metalice ale produselor de tip ready-meal. Stratul exterior din plastic al acestor ambalaje compatibile cu microundele sunt concepute sa se raceasca rapid mentinand totodata continutul cald, permitand astfel consumatorului sa manance produsul imediat dupa ce acesta a fost scos din cuptorul cu microunde.

Cinci lectii pe care le-ati invatat prin prisma businessului?
Nu neaparat o mare experienta pedagogica, insa, sunt cateva elemente pe care le-am asimilat ca si reguli de-a lungul timpului si anule:
– Expansiunea inseamna acum adaptabilitate si prudenta, investitiile trebuie privite atent, iar accentul trebuie este pus pe potentialul afacerii. Ar fi potrivita expresia „Investeste cu cap!”. Din pacate, vad mult einvestitii facute “din pasiune” fara o analiza atenta a pietei si a necesarului acesteia. Din pacate avem si client care, dupa ce au finalizat o capacitate de productie isi pun marea intrebare: cum imi gasesc client pentru produsulul meu? Sfatul lui Warren Buffett la aceasta problema suna cam asa: “Nu investi in pasiunile tale ci in pasiunile celorlalti”.
– Mare atentie la cash-flow, costurile trebuie urmarite foarte atent, pentru a fi evitata indatorarea. Pes scurt s-ar putea sintetiza in expresia „Show me the money!”. Un flux de numerar corespunzator permite companiei accesul la unele oportunitati cum ar fi achizitia de materii prime cu discount pentru plata prompta, fara a aplela la credit furnizor.
– Accent pe echipa. O echipa mica, bine pregatita profesional, foarte eficienta si cu o vitezei de rotatie a angajatilor redusa reprezinta un factor de success. Altfel spus: “mai putini, mai buni si mai motivati!.

Cinci titluri de carti de business pe care le-ati recomanda si altora?
Prima carte care m-a impresionat cu multi an in urma a fost “Secretele succesului“, de Dale Carnegie. Scrisa foarte aerisit, transmite un set de norme, pe care, daca le-ar aplica macar 50% dintre antreprenori, rezultatele ar fi incredibile. O recomand si acum cu mare calcura.
“Excelenta in afaceri” de Jim Collins, este o carte de referinta pentru orice om de afaceri, indiferent ca vorbim de businessuri mici ori despre cele mari. Jim abordeaza un subiect care este de mare actualitate in Romania. El face diferenta intre ceea ce este bun si excelent. Romanii au uneori tendinta sa considere ca unele proiecte “merg bine si asa”, fara sa fie perfectonisti, ci doar termenul de “bun” este definitoriu. De multe ori noi ne multumim cu mai putin decat ar trebui iar in loc sa ne propunem excelenta, ne multumim doar cu ceva bun.
“Think and Grow Rich” de Napoleon Hill. Autorul mentioneaza ca i-a luat 20 de ani “s-o puna in cuvinte”, si reprezinta suma experientelor unora dintre cei mai de success antreprenori pe care Hill i-a intalnit personal in toata aceasta perioada. Cred ca merita citesta si asimilata. Si ar mai fi unele titluri care au statut de bestseller nu intamplator: “Tata bogat, tata sarac”, de Robert T. Kiyosaki,” Cum sa vorbim in public”, de Dale Carnegie, “In cautarea fericirii”, de Bertrand Russell, “Limbajul trupului”, de Allan Pease. Cartea pe care o citesc in acets moment este “Saptamana de lucru de 4 ore”, de Tim Ferriss. Interesante conceptele prezentate, nu neaparat toate aplicabile indiferent de domeniu, dar utile.

Care ar fi ingredientele pentru o afacere de succes?
Consider ca sunt pentru a avea success sunt necesare, inainte de toate trei ingrediente: determinare, sacrificiu si incredere. La prima vedere sunt trei simple abilitati pe care toti tinerii considera ca le poseda, eventual din nastere. Din pacate, de la teorie la practic este drum lung. Pentru mine determinare inseamna sa continuu sa muncesc atunci cand sunt deprimat si cand nu vreau nici macar sa ma ridic din pat, sacrificiu inseamna sa muncesc atunci cand as vrea sa ma plimb inca o ora cu copii si sotia sau sa citesc un roman bun, iar incredere inseamna sa stiu ca determinarea si sacrificiul imi vor oferi o satisfactie mai mare pe termen lung.
Tot pentru succesul unei afaceri, mai ales daca este un startup, esentiala este o buna cunoastere a pietei si o mica doza de pesimism. Sa nu fiu inteles gresit, este important sa fii optimist si increzator in tine cand incepi o afacere, dar in acelasi timp este esential sa fii realist si sa intelegi ce poti oferi, in ce cantitate, in cat timp si mai ales la ce nivel calitativ. Altfel, riscurile cresc in proportie geometrica.

Ce sfaturi ati da unui tanar care vrea sa-si dezvolte propriul business?
I-as sugera In primul rand sa isi faca un plan de afaceri. Daca nu stie cum, prima masura este de a intelege acest concept. Ulterior, implementarea cat mai riguroasa a acestui plan, grija la detalii si atentia la costuri, calitate si promovare sunt tot atatia factori care pot fi determinanti pentru succesul sau esecul unei afaceri, chiar daca ideea care a stat la baza ei a fost una geniala. Eu consider ca am avut succes nu datorita unor idei geniale, nemaivazute. Cu Exonia am analizat solicitarile din piata pe care le-am satisfacut intr-un mod similar altor competitori, dar mai bine. Si mai repede.
I-as mai sugera sa-si canalizeze energia dincolo de produsul sau serviciul pe care-l realizeaza si sa acorde atentie echipei si fiecarui individ in parte. Succesul vine din suma actiunilor si a contributiilor individuale. O echipa unita si puternica poate ajuta un antreprenor sa se lupte de la egal la egal cu companiile multinationale. As folosi acest citat celebru din antichitate, preluat si de John Adair in mai multe cartile sale, conform caruia „Zece soldati bine condusi de liderul lor vor invinge o suta de soldati fara lider“ – Euripide, poet in Grecia Antica. De asemenea, i-as sugera sa se ocupe de dezvoltarea celor din jur, sa-i dezvolte pentru a conduce prin exemplul propriu si sa se implice ca mentor, astfel incat sa-si asigure pentru viitor baza de crestere a afacerii. Prea multe start-up-uri cu idei geniale se poticnesc din lipsa capacitatii interne de crestere atunci cand apar oportunitatile reale. Nu in ultimul rand, i-as recomanda sa nu uite ca are nevoie sa se instruiasca permanent pentru ca exista o legatura directa intre ceea ce stii si ceea ce poti cu adevarat sa faci.

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.