ARTICOLE

Moldova vrea Autostrada
18
mart.

De ce trebuie sa investim in Moldova

Desi este cea mai saraca regiune din Romania si antepenultima din Uniunea Europeana, Moldova – sau administrativ spus, Regiunea de Nord-Est a tarii –poate fi un taram al oportunitatilor pentru antreprenori, fie ca vorbim de microintreprinderi sau de companii uriase. Acest lucru nu este un secret pentru nimeni din aceasta tara, insa in randul comunitatilor locale, sentimentul ca „am ramas in urma in fata tuturor” persista.

Prin programul sau de conferinte nationale, Afaceri.ro incearca sa afle de la antreprenorii locali, institutiile si autoritatile responsabile care sunt – totusi – cauzele pentru care Moldova continua sa ramana pe ultimul loc in toate clasamentele economice. Acesta este si motivul pentru care Afaceri.ro a pornit noua seria de conferinte in 2016 in marile orase din regiune. De la Iasi, am trecut la Bacau, pe 25 martie ajungem la Vaslui, iar pe 8 aprilie suntem in Suceava.

10 puncte tari ale Regiunii Nord-Est

  • Regiunea cu cel mai mare numar de locuitori din Romania
  • Rata somajului la nivel regional este inferioara fata de media UE
  • Costurile fortei de munca sunt scazute
  • Regiunea are trei aeroporturi regionale in Bacau, Iasi si Suceava
  • Sunt 8 clustere regionale din domenii variate
  • Existenta zonelor care detin un potential ridicat al resurselor regenerabile
  • Cel mai mare furnizor de masa lemnoasa din Romania
  • Existenta punctelor de trecere a frontierei catre Ucraina si Republica Moldova
  • Existenta legislatiei pentru infiintarea zonelor libere
  • Grad ridicat de penetrare a serviciilor de internet in randul firmelor
  • Cheltuielile pe cercetare-dezvoltare din judetul Iasi sunt peste nivelul national

Conform Planului de Dezvoltare Regionala 2014-2020 al Agentiei de Dezvoltare Regionala Nord Est, publicat in decembrie 2015, desi Moldova este regiunea cu cel mai mare numar de locuitori (18%) si are o densitate a populatiei peste media nationala (locul 2 dupa Regiunea Bucuresti-Ilfov), regiunea se confrunta totusi cu un puternic fenomen de imbatranire a populatiei si al migratiei externe.

Planul Agentiei pentru urmatorii sase ani ani? „Derularea in Regiunea Nord-Est a unui proces de crestere economica durabila, favorabil cresterii competitivitatii economice si incluziunii sociale, care sa conduca la o diminuare a decalajelor existente fata de celelalte regiuni ale Romaniei”.

Cu alte cuvinte, statul, prin programele sale, incearca sa reduca din diferentele uriase care exista intre Moldova si restul regiunilor. Acest lucru se vede cel mai bine in PIB-ul la nivel regional, al carei rata de crestere a fost sub cea la nivel national.

Agentia de Dezvoltare spune ca de vina sunt doi factori: productivitatea muncii in regiune este inferioara celei nationale si ponderea populatiei ocupate in agricultura in regiune este superioara celei nationale. Planul pentru urmatorii ani este ca indicele de disparitate (cel care exprima raportul dintre nivelul regional si cel national al PIB) sa reprezinte 75% din valoarea indicatorului la nivel national si 37% din valoarea indicatorului la nivel comunitar.

In raportul din decembrie 2015, strategia de dezvoltare a regiunii vine cu patru prioritati tematice:

  1. imbunatatirea capitalului uman
  2. dezvoltarea unei infrastructuri moderne
  3. sprijinirea economiei competitive si a dezvoltarii locale
  4. optimizarea utilizarii si protejarea resurselor naturale

Pentru afaceristii din regiune, una din marile prioritati o constituie crearea mult doritei autostrazi care sa lege Moldova de Transilvania. Fondatorii campaniei Moldova vrea autostrada spun ca Nord-Estul ar putea recupera mult mai usor diferentele economice. Impactul economic s-ar traduce in: 30% crestere in turism, 60% crestere in transport, 40% in investitii, 50% in export si 30% in joburi.

„Atat timp cat gradientul de dezvoltare al Romaniei este unul de la Vestul industrializat si bogat spre Estul izolat si subdezvoltat, dezavantajul geografic al Moldovei va putea fi surmontat doar prin proiecte semnificative de infrastructura. Asa incat cine discuta despre infrastructura de transport (autostrazi, cai ferate si aeroporturi) în Moldova discuta cu adevarat despre viitorul regiunii si atinge un subiect extrem de sensibil. Cine le si pune în practica, depaseste politicianismul steril”, este argumentul echipei Moldova vrea autostrada.

Carmen Fediuc, Directorul General Adjunct al Camerei de Comert si Industrie Suceava, spune ca dezvoltarea infrastructurii rutiere este de maxima importanta pentru regiune, in contextul in care lucrarile de modernizare ale Aeroportului International „Stefan cel Mare” sunt finalizate, iar judetul Suceava este centru nodal intre nordul si sudul Romaniei, precum si intre est si vest. „Astfel, conexiunea axelor rutiere dintre granitele estice, cu Republica Moldova, si cele vestice ale tarii, precum cea nordica de la Vama Siret, cu Ucraina, constituie un element care confirma necesitatea dezvoltarii unei infrastructuri adecvate atat traficului existent cat si al potentialului de dezvoltare al regiunii”, adauga ea.

Va continua

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.