#afaceriro (+40) 332 803 248

TIBERIU STOIAN

Executive Manager, Exonia Holding
Tiberiu Stoian

TIBERIU STOIAN

Executive Manager, Exonia Holding
linkedin-icon

Despre

Visul american poate fi si unul bahluian. Un tanar a absolvit in anul 2000 o facultate la Iasi şi acum a devenit oficial milionar in euro. Iar asta numai după afaceri derulate in Iasi, cu angajati ieşeni, majoritatea lor tineri proaspat ieşiti de pe bancile facultatilor locale. Acest exemplu de reusita se numeşte Tiberiu Stoian, creatorul afacerilor Artis Design şi Reklama Shop (mai nou regrupate sub numele Exonia)

Business de absolvent: incarcator de tonnere

In anul 2000 Tiberiu Stoian termina Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor in cadrul Universitatii Alexandru Ioan Cuza. Atunci Romania tocmai iesise dintr-o criza economica incredibila (tara fusese la un pas de a intra in incapacitate de plata), piaţa era extrem de timorata, dar Stoian voia neaparat sa ajunga un om bogat.

A început afacerile cu un magazin de echipamente IT, sub marca ArtisDesign. Pur si simplu incarca tonnere de imprimanta in zona campusului Tudor Vladimirescu. Afacerea era grea, pretentioasa si cu un profit redus, dar tanarul absolvent nu a cedat. A largit protofoliul de servicii iar în 2003 a ajuns la o retea de noua unitati.

Ambalajele l-au făcut mare

Pentru a-si cultiva clientele, a inceput sa ambaleze produsele sale in sacose personalizate. ”Am avut viziunea deschiderii unei Fabrici de Ambalaje in Romania care sa ofere clientilor ambalaje de cea mai buna calitate, la un pret corect si intr-un timp cat mai scurt, mizand pe o comunicare eficienta cu clientii si pe centrarea pe nevoile acestora”, a declarat Stoian pentru capital.ro.

Imediat a pus pe roate Compania Reklama Shop Packaging S.A, un furnizor de ambalaje complexe care nu puteau fi fabricate in tara. ”Era o nisa destul de ingusta, dar in care noi am investit resurse pentru a o dezvolta”, isi aminteste afaceristul.

Primul milion de euro a venit în 2008

„Cred ca am putut spune ca sunt milionar in euro in anul 2008. Atunci piata a crescut exploziv, pe piata erau foarte multe produse ambalate mizerabil iar cererea pentru ambalajele noastre era foarte mare. Intrasera pe piata PROFI, Mega Image si alti retaileri asa ca a fost un an de varf pentru noi”, povesteste Stoian.

Criza care a venit în 2009 nu l-a oprit din crestere, ci dimpotriva. In 2010 a deschis prima fabrica. Mai intai a achizitionat compania Foly Plast, un producator regional recunoscut pe piata autohtona pentru calitatea sacilor de polietilena fabricati. Apoi firma ieseanului – Exonia – a achizitionat si parcul de utilaje al companiei Moldo Plast, combinat de mase plastice, cu o veche traditie in productia unei game extrem de mari din plastic.

Este in top 5 national si-l cauta fondurile de investitii

In plina criza afacerile lui Tiberiu Stoian au crescut sanatos ajungand in 2015 la un rulaj de 3,7 milioane euro. „Pentru 2016 prevad o crestere mica, de doar 7%. Eu sunt mai rezervat, desi evident ca e posibila o crestere macar dubla. Oricum, suntem in top 5 national, lucru de care sunt foarte mandru”, spune Stoian.

El recunoaste apoi ca ritmul constant de crestere i-a adus si petitori. „Au fost ceva discutii cu niste fonduri de investitii şi cu o firma mare de profil, dar am spus NU propunerilor avansate”, admite ieseanul.

El sustine ca valoarea de piata a EXONIA este de „multe milioane euro, multe, pentru ca e o afacere gandita pe termen lung, adaptata la nevoile de acum ale pietei dar pregatita sa se adapteze imediat la cum va evolua piata in urmatorii ani”.

85 de angajati, majoritatea ieseni

EXONIA inseamna acum o fabrica de ambalaje pe Calea Chisinaului si birouri de vanzari in mai multe orase din tara. „Avem 85 de angajati, mai bine de jumătate fiind la Iasi. Majoritatea este bine sau foarte bine scolarizata. Lucram cu o clientela extrem de diversa, pentru ca eu nu sunt adeptul doar al clientilor mari. Evident ca avem si astfel de clienti – am făcut sacosele URSUS si Timisoreana pentru campania de Craciun a concernului Breweries, am avut produse speciale in campania Coca Cola. Eu aleg insa de multe ori clienti mai mici, mai ales ca acestia aduc un nivel de profitabilitate mai mare” spune afaceristul iesean.

EXONIA vinde si produce lunar 190 de tone de ambalaje catre cei 3200 de clienti din tara si strainatate. In cifre, asta inseamnă 37.000.000 de pungi de plastic, pungi pe care mult dintre noi le achizitionam zilnic in hipermarket.

Sfaturi pentru tinerii absolventi: „să fie sluga directorilor mari după absolvire”

Intrebat in ce domeniu sa investeasca tinerii absolventi doritori de antreprenoriat, Tiberiu Stoian a raspuns socant: „In nici unul. Eu le recomand mai întai sa lucreze, sa adune experienta, apoi sa faca afaceri. Le recomand cu tarie sa se duca la orice director cunosc si sa-i ceara acestuia sa ii lase sa le care geanta cateva luni. Dacă as da timpul inapoi as renunta la perioada in care plimbam tava prin baruri, pentru ca am facut si asta in studentie. Aa prefera de 100 de ori sa ma duc la directorul Coca Cola Iasi sa-i spun «lasa-ma sa-ti car geanta gratis cateva luni» I-as fi sluga si as acumula toate cunostintele la care as avea acces. Abia dupa asta m-as apuca de afaceri. Asa as evita o sumedenie de greseli pe care le-am facut in cariera mea de afacerist. Vad acum cum vin tinerii sa comande tot felul de ambalaje la produse pentru care nu au nici un studiu de piata, nu stiu cine le sunt clientii, fac afaceri doar pe principiul «trebuie sa mearga». Si asa dau faliment. Deci le recomand cu tarie tinerilor să lucreze dupa absolvire, sa invete practica si abia apoi sa se apuce de afaceri”.

Sursa: http://www.topiasi.ro/

TIBERIU STOIAN la evenimentele Afaceri.ro

Sesiunea Intreprinzatori.ro

10 feb. 2016
10:10 - 11:35